W pierwszej połowie 2022 r. zysk netto KAMAZ PJSC w ramach RAS zmniejszył się o 4,7% rok do roku i wyniósł 2,699 mld rubli wobec 2,834 mld rubli w okresie styczeń-czerwiec 2021 r., mówią sprawozdania finansowe firmy.
Przychody za okres sprawozdawczy wzrosły o 9% do 122,5 mld RUB.
Zysk brutto firmy wzrósł w okresie styczeń-czerwiec 1,6 razy, przekraczając 16,8 mld rubli, zysk ze sprzedaży wzrósł 2,6 razy – do 9,2 mld rubli.
Zobowiązania długoterminowe KAMAZ na dzień 30 czerwca 2022 r. wyniosły 94,7 mld rubli (na koniec 2021 r. – 95,2 mld rubli), powiązane środki pożyczone – 75,6 mld rubli (80,1 mld rubli). Zobowiązania krótkoterminowe ukształtowały się na poziomie 130,6 mld rubli (108,7 mld rubli), pożyczone środki – 48,1 mld rubli (33,9 mld rubli).
KAMAZ to największy rosyjski producent samochodów ciężarowych o dmc 14-40 ton. Po rozpoczęciu operacji wojskowej na terenie Ukrainy firma znalazła się pod sankcjami UE, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych , a także Australii , Kanady, Nowej Zelandii i Szwajcarii. Na listach sankcyjnych Australii, Kanady i Wielkiej Brytanii był także dyrektor generalny Siergiej Kogogin. Główny akcjonariusz KAMAZ, państwowa korporacja Rostec (47,1%), również znalazł się pod restrykcjami Wielkiej Brytanii i USA.
Oprócz Rostec współwłaścicielami firmy są Avtoinvest LLC (23,54%, od zeszłego roku, odpowiednio 50% i 20%, w tej firmie byli biznesmeni Witalij Maschitsky i Ruben Vardanyan, Kogogin posiadał 30%) oraz niemiecki Daimler AG (piętnaście%). Ten ostatni, w kontekście nałożenia sankcji, wcześniej ogłosił zawieszenie współpracy z rosyjskim producentem samochodów.
Wśród akcjonariuszy mniejszościowych KAMAZ znajdują się KAMAZ International (4,25%), Euroazjatycki Bank Rozwoju (EDB, 3,72%) oraz struktura rządu Tatarstanu – Svyazinvestneftekhim JSC (2,8%).